,

Alma, a tél gyümölcse

Az alma az egyik legértékesebb gyógyélelmiszerünk. Szinte egész évben elérhető, mivel a téli alma a következő nyár elejéig tárolható, aztán pedig egymás után érnek a nyári almák. A zöld turmix egyik fontos alapanyaga így a tél közeledtével.

Számos jótékony hatását még felsorolni is sokáig tart. 🙂

  • Pektin-tartalma bélben szivacsként hat, amely a mérgező anyagokat magába szívja.
  • Segíti megkötni a vasat a szervezetben, ezenkívül védi a gyomor nyálkahártyáját és a bélfalat.
  • Vírusölő, kitűnően gyógyítja a bélgyulladást, kitisztítja az emésztőrendszert, hasmenés, székrekedés esetén is fogyasztható.
  • Vastagbélgyulladás esetén fokozottan ajánlott, az almahéj cellulóz tartalma segít megtisztítani a beleket.
  • Az alma a szervezet egészére méregtelenítő, tisztító hatású, így például tehermentesíti a vesét, csökkenti a vesekő és a húgysavképződést is.
  • Az alma, mint gyümölcs, savas ugyan, de mégis a szervezetet lúgosítja, hiszen organikus sói semlegesítik a fehérje bomlástermékeiből származó savakat.
  • Másként hat az édes, és másként a savanyú alma: Édes almát fogyasszanak mindazok, akik székrekedésben szenvednek, vagy vérszegények, és inkább savanykásabbat mindazok, akik esetleg túltápláltak, vagy reumás fájdalmakkal küzdenek.

 

  • Idared

    Az egyik fele sárga, a másik, ahol nap éri, egybefüggő piros. Az ütődésekre érzékeny. Lédús, jellegzetes ízű, inkább savanykás alma. Az egyik legtovább eltartható fajta, a húsa nagyon lassan puhul.

  • Jonathan

    Kifejezetten erős, savanykás, jellegzetes ízű.

  • Elstar

    Zöldessárga színű, a napos oldalon pirosas, leveses, kissé savanykás ízű.

  • Jonagold

    A Jonathan és Golden keresztezése, nagyszemű, piros alma. A héja vékony és viaszos, az íze jellegzetes, erős.

  • Gála

    Jellegzetesen sárgáspiros vagy piros, cirmos színű kerek alma. Édes, nem túl savas, a héja viaszos. Roppanós, de ha elkezd megpuhulni, akkor hajlamos kásássá válni.

  • Red delicious

    Amerikai fajta, legelterjedtebb étkezési alma. Kemény, édes, sokáig eltartható.

  • Starking

    Nagy, jellegzetes formájú, megnyúlt alma, ami alul bordázott – gyereknyelven olyan, mintha lábai lennének. Lédús, erős, édes-fűszeres ízű, a húsa roppanós, “harsogós”.

  • Golden

    Sárgászöld vagy élénk sárga színű, édes, puhább húsú alma. Süteményekbe ideális. A héja vastagabb.

  • Mutsu

    Fűszeres, édeskés, az íze a tárolás során alakul ki.

  • Granny smith

    Viaszos, csillogós és teljes érettségben is zöld alma. A húsa kemény, roppanós, édes és savanyú egyszerre. Frissen, salátákba tökéletes, sütni viszont nem túl jó választás.

Hogyan edd?

  • A legjobb nyersen, hámozás nélkül elfogyasztani, mivel így tartalmazza a legtöbb ballasztanyagot, és az almában lévő vitaminok 70%-a is a héjában vagy közvetlenül a héj alatt találhatók. Ezért szőröstül-bőröstül edd, a csutkáját (magházát és a magját) is érdemes elfogyasztani.
  • Almalekvár készíthető belőle, amely természetes édesítőszer és süteményekben tojáspótló.
  • Télen sütve (dióval, lekvárral töltve) igazi csemege.

Mire figyelj?

  • A vágás mentén gyorsan barnul (oxidálódik), érdemes citrommal bekenni.
  • Az alma héját gyakran kezelik viasszal, ezért a fogyasztása előtt forró vízzel alaposan mosd meg.
  • Az almát érdemes hideg, sötét, magas páratartalmú helyen tárolni, hogy minél jobban késleltessük a fonnyadást.
  • A kocsány nélküli gyümölcsök nem állnak el sokáig, azokat érdemes minél hamarabb elfogyasztani.

Receptajánló:

Ezeket ajánlom:

Érdekesség:

A tibeti-mongol tanítás szerint vesegyulladás esetén egy maréknyi szárított almahéjat egy pohár vízben főzzünk meg, és három részre elosztva igyuk meg naponta.

Nagyon hatásos az almakúra, amely során naponta körülbelül 2-2,5 kg gyümölcsöt kell elfogyasztani, 4-5 alkalomra szétosztva, és a gyümölcs mellett csak tiszta víz és gyógyteák fogyaszthatók. A legegyszerűbb változata, amikor tetszőleges mennyiségű napig az ember csak almát fogyaszt. Érdemes a Golden vagy a Ranett almát választani, ugyanis savanyú almával nem szabad gyümölcskúrát végezni!

Fontosabb tápanyag-tartalma (100g/g)

  • Fehérje: 0,4 g
  • Szénhidrát: 7,0 g
  • Víztartalom: 90,5 g
  • Foszfor: 8 mg
  • kalcium: 5,5 mg
  • kálium: 112 mg
  • Magnézium: 6 mg
  • vas: 0,3 mg
  • c-vitamin. 5 mg
  • élelmi rost: 3,7 g