,

Eper, a kedvenc tavaszi gyümölcsünk

berry-197084_640

Gondoltátok azt, hogy ennek a csodásan piros gyümölcsnek milyen sok jótékony hatása van? Tömve van C-vitaminnal, rostban gazdag és B-vitamin tartalmának köszönhetően jót tesz az idegrendszernek is.

Talán meglepő, de az összes gyümölcs közül az eper tartalmazza a legtöbb C-vitamint: míg 10 dkg citrom 53 mg, 10 dkg eper 57 mg C-vitamint tartalmaz! Azért lássuk be, könnyebb megenni 10 dkg epret, mint 10 dkg citromot. 🙂

Gyermekkori emlékként bevésődött az eper kristálycukorral való megszórása. Nos, ezt a hibát ti ne kövessétek el, az eper valódi ízét ne nyomjuk el semmilyen édesítőszerrel. A szezonális, szabadföldi termesztésű eper önmagában is édes, vétek bármivel is édesíteni.

Hogyan tároljuk?

Az eper NEM utóérő, tehát csak a kellően érett (de nem túlérett) epret vásároljunk meg. Az eltarthatóságot növelhetjük, ha a hűtőben  – lezárt dobozban – tároljuk, és csak fogyasztás előtt mossuk meg. Mielőtt betennénk a hűtőszekrénybe, távolítsuk el a romlott, penészes vagy sérült szemeket. A tanulmányok szerint az eper maximum 2 napig tárolható jelentős C-vitamin- és antioxidánsvesztés nélkül.

Mivel az eper rendkívül romlandó gyümölcs, nem szabad előre megmosni, csak közvetlenül fogyasztás vagy felhasználás előtt.

Amennyiben télen is szeretnénk élvezni az eper zamatos ízét, akkor le is fagyaszthatjuk. Először óvatosan mossuk meg, majd csepegtessük le a vizet a szemekről. Sorakoztassuk fel az epreket egy tálcára, majd tegyük a fagyasztóba. Amint megfagytak, műanyag zacskóba téve, hónapok múlva is friss eprünk lehet.

Magyarországon az eper szezonja májustól júliusig tart, a gyümölcs ekkor a legfrissebb és a legízletesebb.

Az eper tápanyag tartalma jelentősen csökken a feldolgozása során (a bébiételekben se sok tápanyag van már benne), ugyanis a túlzott hőhatás, illetve a mechanikai eljárárok (darabolás, pürésítés), mind-mind csökkentik a fitonutriens tartalmát. Mindig csak a közvetlen fogyasztás előtt pürésítsük, turmixoljuk az epret.

Nyugat-Európához és az Egyesült Államokhoz hasonlóan Magyarországon is a bogyós gyümölcsök számítanak az egyik legszennyezettebb növényfajtának a permetezés és a növényvédő szerek széles körű alkalmazása miatt. Ezért figyeljünk oda, hogy hol vásároljuk meg az eprünket.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének tanácsa alapján az eperből érdemes bio-t vásárolni. De ha megnézzük az Environmental Working Group’s piszkos 12 listáját, bizony az első helyen szerepel az eper.

Miért együk?

A földieper gazdag antioxidáns vegyületekben, amelyek segítenek a szabadgyökök támadásaitól megvédeni a szervezetünket. Nagy mennyiségben tartalmaz gyulladáscsökkentő fitonutrienseket, mint például antocianinokat, flavonoidokat (például quercetin, kempferol, myricetin), fenolsavakat (például ellágsav) és tanninokokat. Ezek a vegyületek fontos szerepet töltenek be szervezetünkben, szinergikus módon képesek egymás hatását erősíteni, és számos betegség ellen védeni.

Kutatások bizonyítják, hogy ezek a vegyületek jótékony hatással vannak:

  • szív- és érrendszerre,
  • a vércukorszintre,
  • védi az agyat az oxidatív stressztől, és korlátozza az időskori agyműködés csökkenését,
  • gyulladásos bélbetegségekre (colitis ulcerosa és a Crohn-féle betegség)
  • ízületi gyulladásokra.

Egy kis érdekesség…

A földieper az elpusztult Pompei mozaikjaiban is fellelhető. Sokáig csak a levelét fogyasztották gyógyteaként, még Hildegar von Binger apácarendfőnök-nő is a földieper fogyasztásától óvta az embereket azért, mert az könnyen szennyeződhet a kígyóktól, békáktól. 1484-ben Charles Linné, híres botanikus írta le először, hogy bizony ehető az eper.

fragaria-vesca-855375_640A rendszeres fogyasztása azért még évszázadokig váratott magára, és még csak akkor is csak a vadon gyűjtött erdei szamóca volt az európai piacokon.

Azért részben igaza volt az apácarendfőnök-nőnek, ugyanis a földről származó szennyeződések miatt valóban alaposan meg kell mosni. Ez kifejezetten fontos gyermekek esetében.

Apró magvas gyümölcs lévén csalánkiütést idézhet elő. Ez elsősorban csecsemőknél tapasztalható. Aki nagyon ritkán fogyaszt friss epret, szintén bőrkiütést kaphat.

Eperre fel! Szedjük és együk… ameddig csak van. 🙂

Kedvenc epres receptjeim:

epres-chia2

eper-smoothie1

epres-torta2

epres-jegkrem5