,

Hurrá, esik a hó!

A gyerekeim már erre várnak november óta. Na nem csak azért, mert lehet hógolyózni, szánkózni, hóembert építeni vagy hóangyalt csinálni, hanem azért, mert lehet hóban járni. Ma reggel, ahogy felébredtek, egy kis előkészület után már kint is voltak a friss hóban, mezítláb.

hoban-jaras2

De kezdjük az elejéről. Tavaly, amikor iskolába jártam, volt egy olyan tantárgyunk, hogy fizioterápia. Kedvencem a vízgyógyászat, mely alkalmazása és kutatása nagyon régre nyúlik vissza. Maga a hóban járás Kneipp nevéhez fűződik. Ez a név talán ismert lehet sokunknak, hiszen a gyógyfürdőkben gyakoriak a Kneipp taposók.

Sebastian Kneipp (1821-1897) német katolikus papnak köszönhetjük azt, hogy újra felfedezték a vízkúrák gyógyító hatását. Súlyos TBC betegségből meggyógyult többek között úgy, hogy rövid fürdőket vett a jeges Dunában. Módszereit egyszerűség jellemezte, amit a legszegényebb körülmények között is meg lehetett valósítani. Kezdetben ezek csak a vízkúrára (borogatások, fürdők, gőzölések, lemosások, pakolások, zuhanyok) korlátozódtak, később viszont kiegészültek táplálkozásterápiával, életmódtanácsokkal és fitoterápiával is.

Többnyire hideg kezeléseket alkalmazott. Alapelve, hogy minél hidegebb a víz, annál rövidebb ideig szabad alkalmazni, és minél melegebb a test, annál nagyobb lesz a válaszreakció. A fokozatosság híve volt: kis ingerek az életműködést javítják, az erősek ellenben lerontják azt. Legismertebb Kneipp módszerek: mezítláb járás, vízben járás/víztaposás, harmatos fűben járás, hóban járás, szénában izzadás.

Mire figyeljünk a hóban járás során?
  1. Meleg láb. Hideg bőrre TILOS hideg kezelést végezni. Tehát előtte jól dörzsöljük meg a lábunkat, kellően melegedjen fel.
  2. Fontos a fokozatosság: kezdetben csak néhány mp., maximum 3 perc
  3. Frissen hullott hóra menjünk.
  4. Figyeljünk a csúszásveszélyre.
  5. Fémen ne sétáljunk!
  6. Mindig legyünk mozgásban!
  7. Fájdalom esetén hagyjuk abba!
  8. Utána fontos a visszamelegítés. Jól meg kell törölni, dörzsölni, meleg pamut zoknit felvenni.
Hatása:
  • Javítja a vérkeringést
  • frissít
  • jó krónikus fejfájásra
  • fáradtságra, levertségre
  • lábizzadásra
  • erősíti az immunrendszert
  • és nem utolsó sorban, finom puha lesz a lábad utána, mint a baba bőre.
Ellenjavallat:
  • menstruáció
  • vese- és húgyúti gyulladás
  • női kismedencei gyulladás
  • súlyos artériás keringési zavar
  • hideg láb
  • fázékonyság, borzongás
Mit fogsz érezni?hoban jaras

Először bizsergést, de nem azt a nagyon hideget. Lényeg, hogy folyamatosan mozogj.

Ha bemész a lakásba, dörzsöld át, mozogj, vegyél fel egy meleg zoknit.