, , ,

Mire figyelj a szaloncukor vásárlásakor?

A karácsony elengedhetetlen szaloncukor nélkül. Nálunk is van, de nem veszem, hanem készítem… jobban mondva… készítjük a gyerekeimmel. Amennyiben mégis a bolti szaloncukor mellett döntesz, akkor az alább felsorolt szempontokat vedd figyelembe.

Sok cukrot tartalmaz

Azt be kell látni, hogy a szaloncukrok édesek, ezért a cukortartalma valószínűleg kiemelkedő. Az, hogy kristálycukor, glükózszirup, invertcukorszirup, eritrit vagy éppen mesterséges édesítőszer van benne… az számomra egyre megy. A legjobb az lenne, ha természetes édesítőszer, mint pl. datolya, alma vagy éppen banán édesítené a szaloncukrot. Persze valamennyi cukor még így is kerül bele, csak a mennyiség nem mindegy!

Tipp: Minden esetben nézzük meg a tápanyag táblázatát (a doboz, a zacskó hátoldalán találod), hogy mennyi hozzáadott cukrot tartalmaz. Ez egy összehasonlítási mércét ad számunkra. Általánosságban ez 30-80 g. között mozog 100 gramm mennyiségben megadva. Azt viszont vegyük figyelembe, hogy ahogy csökken a cukortartalma, úgy nő a zsírtartalma. Tehát, a benne lévő zsír milyensége is nagyon fontos, így rá is térhetünk a következő pontra.

Zsírok milyensége

Ne tartalmazzon a kakaóvajon, vajzsíron kívül más növényi zsírokat. Ezt egyrészt olvashatjuk az összetevők listájából, másrészt a tápanyag táblázatban is láthatjuk a telített és telítetlen zsír mennyiségét. A kakaóvaj telített, míg például a napraforgóolaj telítetlen. Ez utóbbiaknál fordulhat elő az is, hogy transz-zsírsavakat tartalmaz. Reméljük, hogy a gyártók betartják a 2014-es EMMI rendeletet, amely szerint nem lehet hazánkban forgalomba hozni olyan élelmiszert, amely összes zsírtartalmának 100 grammjában a transz-zsírsavak mennyisége meghaladja a 2 grammot (ha a termék zsírtartalma 20 százalék alatti, akkor 4 gramm a határérték). Sajnos a transz-zsírsavak mennyiségét nem tüntetik fel a csomagoláson, de ha olyat olvasunk, hogy hidrogénezett növényi zsírt tartalmaz, akkor gyanakodjunk a transz-zsír jelenlétére is.

Bevonómassza

A csokimikulásoknál már írtam, hogy nagyon fontos a csokoládék minősége, hogy a szaloncukor bevonata valód csokoládé, ne pedig egy kakaós massza legyen.

Zselés szaloncukrok térhódítása

Ezek a szaloncukrok kifejezetten kedveltek a lakosság körében, sőt még tévhitek is keringenek azzal kapcsolatban, hogy ezek egészségesebbek, mert gyümölcsöt tartalmaznak. Erre buzdít a csomagoláson látható, szemet gyönyörködtető gyümölcsök látványa is. Nos, ez sajnos nem így van, sok esetben ezek csak “ízű” elnevezésűek, tehát egy grammnyi gyümölcsöt sem tartalmaznak. Mi is van akkor bennük?  Ezek többnyire állati porcokból, csontokból előállított zselatinos cukorszirupok, amelyeket aromákkal és színezékekkel tesznek kívánatossá. Többnyire ezek cukortartalma a legmagasabb. Korábban írtam már a zselés szaloncukrokról, érdemes azt is elolvasni.

Mire figyelj a szaloncukor vásárlásakor?

Mindig olvasd el a címkét… és válaszd a jobb minőségűt!

  • A lehető legkevesebb cukortartalma legyen,
  • kakaóvajon kívül ne legyen benne (hidrogénezett) növényi zsír,
  • minél nagyobb legyen a kakaótartalma,
  • Aromák, színezékek, adalékanyagok lehetőleg ne legyenek benne.

Azért valljuk be, a szaloncukor igazi energiabomba… és az a baj, hogy ha elkezdjük enni, nehéz megállni 2-3 darab után. 😀 Sajnos ezek rostot sem tartalmaznak, ezért nagyon gyakori panasz így ünnepek alkalmával a székrekedés. Ezért nagyon fontos, hogy olyan szaloncukort vegyünk/készítsünk, amelyet bűntudat nélkül fogyaszthatunk… de legalábbis minden esetben tartsuk szem előtt a MÉRTÉKLETESSÉGET!