Mire figyeljünk télen az Öt elem tana szerint?

Jövő hétre már havat mondanak… a szél is erősebben fúj, és lassan már a mínuszok is kopognak az ablakon. Bizony észrevétlenül bekúszik a tél az életünkbe. Ilyenkor mindenkinek a mikulás, a karácsony, majd a szilveszter jut eszébe. Utána már várjuk a farsangot, hogy elzavarjuk a telet, és jöjjön egy kis napsütés, a hóvirág… és csodálva figyeljük a rügyek pattanását. De most nézzük meg azt, hogy miképp vészeljük át a telet egészségesen, mit tanácsol az Öt elem tana, mire figyeljünk, hogyan táplálkozzunk.

Tél

A tél a visszavonulás időszaka. Mintha meghalt volna a természet, de csak erőt gyűjt az új növekedési ciklushoz. Erőteljesen befelé fordulunk, raktározunk, testünk felszínét lehűtjük, belsejét melegítjük. A belső munka időszaka: a meditáció, az önvizsgálat, az összpontosítás, a befelé fordulás, és az energiák elraktározásának ideje. A tél a nyugalomról és az elcsendesedésről szól.

Bár a lassú jin folyamatok uralkodnak, de tevékenynek kell maradnunk, hogy megőrizzük gerincünk és ízületünk rugalmasságát. Hiszen ezek a hideg hatására összehúzódnak, számos ízületi és gerincprobléma a hideg hatására jön elő.

Ehhez az időszakhoz a VÍZ elem kapcsolható, amelyhez a vese és a húgyhólyag tartozik. Tehát ezekkel a szervekkel lehetnek gondok, ezek erősítésére kell nagy hangsúlyt fektetni.

Víz elem jellemzői

  • ÉvsVíz elemzak: tél
  • Időjárás: hideg
  • Napszak: éjszaka
  • Szervei: vese (jin), húgyhólyag (jang)
  • Égtáj: észak
  • Szín: kék/fekete
  • Testalkat: sovány, széles csípővel, keskeny vállal
  • Szövet: csont
  • Érzékszerv: fül (feltűnő)
  • Érzék: hallás
  • Testnedv: vizelet
  • Íz: sós
  • Viselkedés: remegő
  • Érzelem: félelem, aggódás
  • Hangszín: sóhajtó
  • Álom: fulladás

Úgy tartják, hogy a vese a csi (életerő, ősenergia) lakóhelye. Ez a “Vese csi”, amely velünk született, szüleinktől örökölt. Krónikus betegségek kimeríthetik ezt a csit, amelyet pótolni nem tudunk, de erősíthetjük, támogathatjuk, például táplálkozással, légzéssel, de megfelelő mozgással is. (pl. jóga, shang-gung)

A VÍZ nemcsak a vizeletkiválaszó szervekkel van kapcsolatban, hanem a szaporítószervekkel, a csontokkal, a fogakkal és a hallással is. Ahogyan az ősenergia nem pótolható, úgy a fogaink sem nőnek vissza. A csontok fejlődése és karbantartása a vese egészségétől függ. Úgy mondják, hogy a vese a “fülre nyílik”. Tehát ilyenkor a hallás élesebb lesz. Ezenkívül nagy szerepe van a hosszú élet és az öregkori vitalitás elérésében is.

Ha gyengül a vese energia – pl. gyermekvárás idején -, előfordulhat hajhullás, fogromlás. Az időskorral bekövetkezik az ősenergia csökkenése, s ekkor a haj őszül, a fogak kihullanak, a csontok törékenyebbé válnak, nagyothallás jellemző.

A víz egyensúlyhiányára utaló jelek

Amennyiben a VÍZ elem egyensúlya megbomlik, az aggódás és a félelem kerül előtérbe. Kedvtelenek leszünk, semmiben sem lelünk örömet. A szemek alatti kékes/fekete karikák vese- és mellékvese elégtelenséget jeleznek. A hát alsó részén fájdalomérzet jelentkezik.

  • Húgyúti megbetegedések (hideg lábak, hólyaghurut, gyakori vizelés, vesebetegségek, vesekő, prosztataproblémák);
  • Csontbetegségek (hátfájás, porckorongproblémák, főleg a térd, derék és a fogak);
  • Kifejezetten télen jelentkező betegségek (egész telet végigkísérő meghűlés, köhögés, asztma, bőrbetegségek, kicserepesedett ajkak);
  • Aggodalmaskodás, félelmek, fóbiák (tömegiszony, tériszony, állatoktól való iszony, félelem minden újtól, vizsgadrukk, motiváció hiánya, halogatás, feledékenység, depresszió);
  • Hallásproblémák (fülgyulladás, hallásromlás, fülzúgás)
  • Hajproblémák (hajhullás, korai őszülés),
  • Korai öregedés.

Ételekkel az egészségért

Mindenképp helyezzük előtérbe a tápláló, meleg (krém)leveseket, a teljes gabonákat és a pirított magokat. Ilyenkor akár veszélyes is lehet a nyers táplálkozás, ha alkatunk nem megfelelő hozzá. Még fázósabbá válhatunk, kialakulhatnak a fentebb felsorolt betegségek. Készítsük az ételt sokáig, alacsony hőmérsékleten. Reggelire főzzünk meleg kásákat, amelyekbe kókusz és aszalványok is belekerülhetnek. Készítsünk kemencés leveseket, vagy sütőben sült egytálételeket.

Melegítő hzabatású zöldségek, mint például: petrezselyem (jó vízhajtó is), paszternák, sütőtök, hagyma, fokhagyma, póréhagyma, cékla (télen vermelhető zöldségek).

Vannak olyan melegítő gabonák, amelyek kifejezetten a téli, hideg hónapokban javasoltak, mint például a zab, a hajdina, a rozs vagy a köles.

chiliHasználjunk bátran fűszereket: chili, fahéj, fekete bors, gyömbér, lestyán, kapor, koriander, kardamom. Igyunk minél több tiszta vizet, forró gyógyteát. Vannak kifejezetten téli teák is, amelyek kifejezetten jólesnek késő délután egy gyömbéres aprósüteménnyel egyetemben.

Olajos magok közül fogyaszthatók a dió és a mandula, de magkrémek is bátran kerülhetnek ételeinkbe. A hüvelyesek (pl. csicseriborsó, lencse) is remek melegítő hatással bírnak. A minőségi olajokat, zsírokat is bátrabban használhatjuk. Sőt, mindig kerüljön egy kevéske olaj az ételekhez, a téli salátákhoz is. Itt nem elsősorban a fejes salátára gondolok, nyugodtan mehet bele bármilyen gyökér- és/vagy gumós zöldség vagy éppen káposztaféle. Az alma bármelyikhez remekül illik. Az avokádó, a kókuszolaj, a szezámolaj, a házi zsír és vaj is részei lehetnek ételeinknek. Persze, ahogy megyünk ki a télből, úgy csökkentsük ezeket a zsíros ételeket.

A sült alma igazi téli csemegeIgazi téli csemege a sült alma, a sült tök és a sült gesztenye. Itt is láthatjuk, hogy a hosszú, sütőben való sütésre kell törekedni.

Helyezzük előtérbe az idéngyümölcsök fogyasztását (télálló alma, körte) annak ellenére, hogy a piac szinte csak naranccsal, mandarinnal és kiwivel van tele.

Ezekkel az a probléma, hogy ezek déligyümölcsök, ezért hűtő hatásuk van. Akiknek kifejezetten VÍZ egyensúlyzavara van, azoknak érdemes kerülni ezeket a gyümölcsöket. Az üvegházi zöldségekről, gyümölcsökről nem is beszélve. Ne akarjunk télen epret, paradicsomot és paprikát enni. Előkerülhetnek a nyáron készült aszalványok és a lekvárok is, mint pl. szilva, mazsola, barack is. Ezeket érdemes kásába, vagy más ételekbe belefőzni/hozzá kínálni.

Kerüljük a fagyasztott (mirelit) dolgokat annak ellenére, hogy vitamintartalmuk nagy része megmarad, de erőteljes hűtő hatásuk van.

Mint fentebb írtam, kifejezetten a télálló, vermelhető zöldségek és gyümölcsök kerüljenek az asztalunkra. Nemhiába, az ősi magyar konyha is ezt tartotta fontosnak. De az ayurveda és a makrobiotika is ezeken az elveken alapul.

Víz elem támogatása

Lábfejünket tartsuk melegen, vegyünk forró lábfürdőt, amelybe melegítő illóolajokat is cseppenthetünk (gyömbér, szegfűszeg, fahéj). Viseljünk meleg zoknit, vagy nagyon jó szolgálatot tesznek a melegíthető papucsok.

De ne csak a lábat, a vesét is tartsuk melegen! A divatot elnézve sajnos ez nem kedvez a vese támogatásának! Egy vesemelegítő vagy csupán egy meleg sál is jó szolgálatot tesz. A nap folyamán többször is megtehetjük, hogy összedörzsöljük a tenyerünket, majd mindkét vesénkre rátesszük a kezünket, és azt dörzsöljük meg. Akár ruhán keresztül is elvégezhető ez a pár másodperces mozzanat. Járjunk szaunába, kifejezetten hatásos az infraszauna.

Lefekvés előtt egy melegített szezámolajjal történő masszázs (különösen a vese tájékán), ugyancsak kellően támogatja a vese melegen tartását.

Amennyiben gyakran hideg a kezünk, lábunk, akkor támogassuk a szervezetünk keringését. Az omega-3 zsírsavak kifejezetten jótékony hatással vannak a szív- és érrendszerre.

A szorongások leküzdésére ajánlok egy kellemes fürdőt, melybe tegyünk tengeri sóba elkevert római kamillát, vaníliát.

Remélem, ezekkel az apró tippekkel segítettem abban, hogy könnyebben átvészeljük a téli, hideg napokat, és egészségben várjuk a tavaszt!


Receptajánló: