,

Quinoa a konyhában

A quinoa egyre több receptben fordul elő, és ma már a beszerzése is könnyűszerrel megoldható. De mi is ez a quinoa és miért jó nekünk?

Először is a legfontosabb, hogy gluténmentes. Ez valójában nem gabona, hanem a parajok és a céklák családjába tartozó növény. Nagyon hasonlít az amarántra. Az inkák alapélelmiszere volt, a dél-amerikai Andokban több ezer éve termesztik, és egyre jobban hódít a világban. Hogy miért is?

“Világélelmezési szempontból a quinoa kincset ér.”

– mondta José Graziano da Silva,  Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet főigazgatója.

Magas a fehérjetartalma (14%), és az összes esszenciális aminosav megtalálható benne.

Tele van ásványi anyagokkal, a B-vitamin segítségével a fehérje jobban hasznosítható. Több kalciumot tartalmaz, mint a tej, és emellett még kiváló magnézium-, vas-, foszfor forrás is.

Hogyan néz ki a quinoa?

Több mint 120 fajta létezik belőle, a legismertebb a fehér, a vörös és a fekete verzió. A fehér külön is megvásárolható, de akár a három szín keveréke is egyben. Lisztként is megvásárolható, sütikbe, kenyerekbe belesüthető. A puffasztott változata főzés nélkül ehető, müzlibe, müzliszeletbe, trüffelekbe, kásákba kerülhet.

Hogyan főzzük meg?

Egy kis előkészületet igényel, ugyanis a mag egy szaponin nevű anyagot tartalmaz, amely keserűvé teszi az ételt. Én úgy készítem el, hogy a magot forralt vízzel leöntöm, majd állni hagyom 4-5 percig. Ezután jól leöblítem, majd száraz serpenyőben átforgatom. De csak addig, hogy a magok megszáradjanak, de ne piruljanak meg.

Ezután kétszeres mennyiségű vízzel/növényi tejjel 15-20 perc alatt főzzük meg. Mivel így már semleges az íze, ezért édes és só ételekhez is kiválóan felhasználható. Legalább 30 percig még hagyjuk lefedve párolódni. Készíthetünk növényi tejet is, de akár saláta, levebetét, kása, puding, fasírt vagy csak egyszerűen köret is lehet belőle.

Miért együk?

  • Kiváló fehérjeforrás, valamennyi esszenciális aminosavat tartalmazza.
  • Komplex szénhidrát, alacsony glikémiás indexszel.
  • A rostnak köszönhetően az emésztést is kellőképpen támogatja.
  • Gluténmentes.
  • Lúgosító hatású, ezért candida diéta esetén is fogyasztható.

Receptajánló: