Szauna és infraszauna jótékony hatásai a hideg, téli napokon

Itt az új év, ilyenkor az ember mindig ígéreteket tesz, hogy valamilyen testmozgást elkezd RENDSZERESEN végezni. Ilyenkor a legjobb megoldás szerintem az úszás és mellé a szauna/infraszauna használata.

Gyerekkoromban én nem jártam úszótanfolyamra, az iskola sem szervezett tanóra keretein belüli úszás oktatást. Magamtól tanultam ezt-azt, de nem mondanám, hogy tudok úszni. Csak annyira vagyok vízbiztos, hogy nem merülök el, na de a fejem ne kerüljön a víz alá. Strandon például sose csúsztam le csúszdán. Na, de ezek után… Tavaly elkezdtem felnőtt úszótanfolyamra járni. Most van egy kis szünet a tanfolyammal kapcsolatban, mert nincs elég jelentkező, de hetente háromszor így is járok uszodába, ahol tökéletesítem úszás tudásomat.

Na de nem is erről akarok írni, hanem a szauna és az infraszauna jótékony hatásairól. Ugyanis, ha már az uszodában vagyok, és úszok úgy 1 órát, ezenkívül 2×15 percet szaunázok és infraszaunázok is. Higgyétek el, nagyon jó. Az utolsó porcikámig átmelegszek, utána nyakig belemerülök a 16 fokos merülő medencébe. Hűűűűű…. ez nem semmi. Úgy beindul a vérkeringés, hogy csak na…Tiszta piros lesz a bőröm.

De nemcsak télen szaunázhatunk (bár kétségtelen, hogy ilyenkor nagyon jól esik), hanem az év bármely szakában. Kényezteti a bőrt, javítja a közérzetet, edzi az ereket és még a vírusokat is elűzi. Így, influenzajárvány idején megelőzésképpen remekül alkalmazható.

Szauna

A szaunázáshoz a kamrát 80-100 fokra felfűtik. A legalsó padon kell elhelyezkedni, és ha a szervezet hűtése a verejtékezéssel megkezdődik, fel lehet ülni a középső, vagy a legfelső padra. A meleg levegő felszáll, ezért legfelül a legnagyobb a hőhatás.

A meleg hatására értágulat jön létre. Hirtelen hideg vizes fürdővel (merülő medence, hideg zuhany) kell a testhőmérsékletet csökkenteni. Hideg hatásra érösszehúzódás és vérnyomás emelkedés alakul ki. A hideg-meleg hatás váltást többször is meg lehet ismételni.

Csak a forró és a hideg hatások váltakozása hozza létre az igazi szauna-effektust, az izzadás önmagában nem elegendő.

  • A szauna a szervezetet érő legerősebb ingerek közé tartozik, ez a legjobb érfaltorna.
  • A vérkeringés fizikai igénybevétele révén edzi a szívet, és javítja a vérkeringést. Ugyanakkor vérkeringési zavarokkal, és szívpanaszokkal küszködőknek vigyázniuk kell, hiszen az igénybevétel túl nagy lehet.
  • Az immunrendszer igénybevételével erősíti azt.
  • Az izzadás során a szervezetből természetes úton távoznak a méreganyagok, fokozódik az anyagcsere.
  • A bőrre jó hatással van, kitisztul, feszesebbé válik. Az álmatlanság ellen is jó szer, továbbá az izomláz enyhítésében is kellemes gyógymód. Sportolóknak segíthet a bemelegítésben is.
  • Szaunázás közben pótoljuk a folyadékveszteséget, igyunk elegendő vizet.
Infraszauna

Az infraszauna alacsonyabb hőmérsékleten működik (40-50 fok), ami kellemesebb bent tartózkodást jelent. 

  • 30 perces használata 300 kalória veszteséget jelent. A normál szaunához képest használata az alakot jobban átformálja, az izomzat lazításában hatékonyabb, a nyirokfolyadék intenzív keringetésével jobban serkenti az alakformálást. Emiatt fogyókúra szempontjából jobb. Egy félórás kezelés során a szervezet fél liter izzadtságot termel, ami megfelel 3-5 km lefutásának.
  • Látványos hatása van a bőrre, pórustisztító és sejtregeneráló hatásának köszönhetően.
  • Az izzadás mennyisége kb. háromszorosa a hagyományos szaunáénak, 20-60 szoros méregtelenítő potenciállal rendelkezik és 3-7-szer nagyobb mennyiségű nem vízjellegű összetevő található a kiizzadt verejtékben.
  •  Az infravörös sugarak a 4-6 mm-től akár a 4-6 cm-ig is behatolnak a bőr felszíne alá. Így a sugárzás melegítő hatását az izomszövetekben és a belső szervekben fejti ki.
  • Általános gyógyító hatások: Vérkeringési, veseműködési zavarok, köszvény, reuma, ízületi betegségek, tüdőgyulladás, epehólyag-gyulladás, fertőzések, menopauza, csukló- és végtagfájdalmak, allergia, bőrpanaszok, hexensussz, isiász, hátfájdalmak, húzódás, porckorong károsodás, derékfájdalmak, cellulitisz, idegrendszeri panaszok, stressz kezelése, méregtelenítés, keringési és immunrendszer megerősítése, sportsérülések kezelése stb. Aktiválja a szervezet ellenállóképességét.
  • Ellenjavallat: félheveny izületi gyulladások, csontvelő gennyesedés, menstruáció, TBC akut formái, lázas állapot

A szaunázás alapszabályai 
  1.  Nagyon fáradtan ne szaunázz!
  2. Ne siesd el, legalább 1,5-2 órát szánjál rá.
  3. Használj bent fürdőlepedőt, előtte zuhanyozz le, a papucsodat kint vedd le.
  4. Szaunázás előtt ne igyál túl sokat, utána viszont annál többet: ásványvizet, gyógyteákat, gyümölcsleveket.
  5. Sportolni, úszni csak szaunázás előtt javasolt, utána vagy közben nagyon megterhelné a szervezetet.
  6. Tarts 5-10 perces szünetet minden menet között, az utolsó alkalom után pedig hosszabbat.
  7. Lázasan, gyulladásos állapotban nem ajánlott a szaunázás. Akinek egészségügyi problémája van (például visszeresség, magas vérnyomás), kérje ki szakorvos véleményét a szauna használatáról.