Póréhagyma, amit nem tudtál róla…

A póráhagyma sajnos egy ritkán használt zöldség annak ellenére, hogy számos jótékony hatása van. Sokan nem tudják, hogy a magas élelmi rost tartalma segíti a bél mozgását, táplálékként szolgál a jó baktériumoknak, mely révén támogatja azok szaporodását. Összességében elmondható, hogy hozzájárul az egészséges bélflóra megőrzéséhez. Úgy is mondhatjuk, hogy remek prebiotikum.

A prebiotikumok olyan vízben oldható rostok, melyek számunkra ugyan emészthetetlenek, de megemésztődnek a jótékony bélbaktériumaink által (ezáltal támogatja az immunrendszerünket). Prebiotikumok például az inulin, oligoszacharidok, laktulóz, melyek legnagyobb mennyiségben például a következő élelmiszerekben találhatók meg: fokhagyma, érett banán, póréhagyma, spárga, vöröshagyma, méz.

Póréhagymát a diétázók is egészen nyugodtan fogyaszthatnak rendszeresen. Egy adagnyiban mindössze 61 kalória található, ugyanakkor a rosttartalmának köszönhetően hosszabb időbe telik megemészteni, és elfogyasztása után sokkal később éhezünk meg.

Kénes illóolaj-tartalma miatt kedvező hatással van az emésztésre. Tartalmaz A-, B1-, B2-, C- és K-vitamint, folsavat, valamint káliumot, kalciumot, magnéziumot, vasat és mangánt. Megtalálható benne a hagymákra oly jellemző antibakteriális hatású kénvegyület, az allicin. A gyógyhatása többnyire megegyezik a fokhagymáéval, csak enyhébb formában fejti ki azt.

A fokhagymához hasonlóan szív- és érvédő, vérnyomás- és koleszterinszint-csökkentő, értágító és vízhajtó. Enyhíti az asztmát, segít meghűléses bajok esetén, nyák- és köhögésoldó.

Szinte már egész évben kapható, a vásárlásnál figyeljünk arra, hogy az élénk színű, kemény tapintású és szorosan záródó levelű, és hosszú fehér részű hagymát válasszuk. Amelyik hagyma már puha tapintású, azt régen szedték le.

A póréhagymát nemcsak főzve fogyaszthatjuk, hanem nyersen is. A nyári póráhagyma frissen fogyasztása során  megmarad a hagyma magas C és Bvitamin tartalma, valamint az allilszulfid-tartalma alacsonyabb, mint a vöröshagymáé, ezért a póréhagymát fogyasztó ember leheletén a kellemetlen hagymaszag kevésbé és csak rövidebb ideig érződik.

A vastagabb, érettebb póréhagymma csőben sütve, párolva, krémlevesekbe, vagy egyéb vegyes zöldséglevesekbe, főzelékekbe, ragukba használható. A zöld leveleiből szárított zöldfűszer készülhet.

A felhasználása előtt nagyon fontos, hogy alaposan meg kell tisztítani, mert a levelek között földszemcsék bújhatnak meg.